למה כדאי לשכנע את המעסיק לפתוח לך קרן השתלמות

סביר להניח כי על קרנות הפנסיה ועל חשיבותן לעובד – שמעתם לא מעט, במיוחד בשנים האחרונות, לאחר הרפורמה המשמעותית שחלה בתחום. לצד קרנות הפנסיה וקופות הגמל, קיים מכשיר פיננסי נוסף – קרנות ההשתלמות, שעליו – הציבור הרחב פחות שומע או קורא, כך שלרוב, אף מי שמודע (גם באופן תיאורטי) לקיומו של מכשיר זה, פחות מודע למהותה של האופציה הזו ולהבדלים שבינה לבין האופציות האחרות הקיימות כיום. על מנת לשפוך אור על קרן ההשתלמות ועל האפשרויות שהיא פותחת עבור העובדים השכירים, כתבנו מאמר זה.

מה הם ההבדלים הבולטים בין קרן פנסיה לקרן השתלמות?

מהות הכיסוי

בניגוד לקרנות הפנסיה המכילות רכיבים ביטוחיים (הביטוח נגד אובדן כושר העבודה וביטוח החיים), קרנות ההשתלמות אינן מכילות כיסויים ביטוחיים ומיועדות לשם חיסכון בלבד.

טווחי היעד

בעוד החיסכון בקרנות הפנסיה השונות מיועד, מעצם טבע הדברים לטווח הרחוק יותר (למועד הפרישה לגמלאות), קרנות ההשתלמות נוצרו כמכשיר חיסכון לטווחים הקצר והבינוני והכספים שמצטברים בהן הופכים לנזילים ולניתנים למשיכה (בלא תשלום קנס) לאחר פרק זמן קבוע בן שש שנים. יחד עם זאת, אם תרצו בכך, בהחלט תוכלו להתייחס אל קרן ההשתלמות כמכשיר נוסף שמאפשר לכם חיסכון לטווח הארוך, שכן, בהמשך, תוכלו לצרף את כספי החיסכון שצברתם בקרן ההשתלמות למכשיר הפנסיוני (קרנות הפנסיה או הגמל) שבחרתם, כאמצעי להגדלת רווחתכם הכלכלית בעת הפרישה.

השפעות ושינויים

קרנות השתלמות נפתחות, בכל פעם, על שם עובד, מעסיק או עצמאי אחד בלבד. במעברים בין מקום עבודה אחד לאחר, או במעברי מעמד תעסוקתי (מעובד שכיר לעצמאי ולהיפך), תפתח על שמו של האדם קרן השתלמות נוספת, שאותה – לא יהיה ניתן לאחד עם קרנות אחרות תחת אותו מספר חשבון בקרן או מספר תעודת זהות. קרנות ההשתלמות ממקומות העבודה הקודמים ממשיכים לצבור תשואה, אף ללא הפקדות חדשות. זאת, בניגוד לקרנות הפנסיה שנשארות "אדישות" לגמרי להחלפת המעסיק או לשינויים החלים במעמדו התעסוקתי של האדם.

החובה בחוק

ביטוח פנסיוני – כלל המעסיקים במשק חייבים בהפקדה לביטוח פנסיוני עבור עובדיהם.

 עד שנת 2008, החובה על ההפקדות לביטוחים הפנסיוניים הייתה חלקית וחלה, אך ורק, על העובדים והמעסיקים שעליהם חלו חוזים אישיים, הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה ענפיים. החל משנה זו, ובהתאם לצו הרחבה לביטוח הפנסיוני במשק, חובת הפרשה לביטוחים הפנסיוניים חלה על כלל המעסיקים במשק, כמו גם על כלל העובדים, גם כאלה, אשר בעבר, לא נהנו לא מהסדרי פנסיה המיטיבים, מכוחם של צווי הרחבה או הסכמים שונים.

קרן השתלמות – ככלל, הפרשת מעסיק לקרנות ההשתלמות אינן מעוגנות ומחויבות בחוק הישראלי. אולם ישנם צווי הרחבה והסכמים קיבוציים הנוגעים לעובדים במגזרים השונים, שעל פי הן, מחויבים המעסיקים להפריש עבור עובדיהם כספים לקרנות השתלמות. לתחומים מסוג זה שייכים עובדי הוראה, עובדי חברות ניקיון ותחזוקה, עובדי חברות שמירה ואבטחה וכן הלאה. גם אם אינכם עובדים שכירים העוסקים באחד מהתחומים שאותם הזכרנו, אין פירוש הדבר כי אינכם זכאים לכך, ומומלץ לפנות אלינו, אנשי פנסיונית, על מנת לבדוק זאת נקודתית.

עובדים שכירים? עצמאים? מי רשאי ליהנות מהפקדה לקרן השתלמות?

עקרונית, הן העובדים השכירים והן העצמאים רשאים לחסוך בקרן ההשתלמות, אולם, כשהמדובר בעובדים השכירים החיסכון בקרן השתלמות נחשב להטבה המוענקת מטעם המעסיק ואין העובד השכיר יכול לפתוח חסכון כזה עבור עצמו. העצמאים, בניגוד לשכירים, רשאים לפתוח עבור עצמם חסכון בקרן השתלמות וליהנות מהטבות מס משמעותיות.

יתרון נוסף אותו מציעה קרן השתלמות, היא האפשרות לקבלת הלוואה מתוך הקרן, וזאת – בתנאים שנחשבים לתנאים שטובים כיום מהתנאים אותם מציע הבנק. כך, למשל, במצב שבו קרן ההשתלמות טרם נחשבת לנזילה, תוכלו לקבל הלוואה שגובהה עד ל-48% מהסכום שצברתם בקרן, בעוד שבמצב שבו הקרן נחשבת לנזילה, תוכלו ללוות גם עד ל-78% מהסכום שנצבר בקרן, מבלי לפגוע ביתרונות ובתשואות החיסכון שצבור בקרן ההשתלמות.

מדוע קרן השתלמות משתלמת לשכירים?

עבור שכיר שנהנה מקרן השתלמות מטעם מעסיקו, יופקדו מידי חודש בחודשו סכומי שגובהם עד ל-7.5% מגובה שכרו של העובד, בעוד שהעובד מחויבי בהפקדה של לפחות שליש מחלק המעסיק בהפקדה לקרן (לרוב, העובד יפקיד 2.5% משכרו).

על אף שקרן השתלמות אינה מסוגלת או באה להחליף את ההפקדה לקרן הפנסיה (שבה, כאמור, מחויב המעסיק שלכם על פי החוק) היא מגיעה על מנת ליצור רובד פיננסי נוסף לטווח הבינוני (6 שנים) או לטווח הארוך (בניוד חלק / כל הכספים שבקרן ההשתלמות ואיחודם עם כספי קרן הפנסיה – לטובת מהלך שמטרתו הגדלת קצבת הזקנה החודשית שאותה אתם עתידים לקבל). הכספים המצטברים בחיסכון שבקרן ההשתלמות נפתחים למשיכה לאחר פרק הזמן הקבוע בן שש השנים, ומשיכה זו מתבצעת עם פטור מלא מתשלומי המס עד לתקרה אותה קובע החוק. עובדות אלו הופכות את קרנות ההשתלמות למכשיר חיסכון אטרקטיבי ביותר, הן לעובדים השכירים והן לעצמאים.

האם (ומתי) ניתן למשוך כסף מקרן ההשתלמות לפני חלוף התקופה בת שש השנים?

הכלל הגורף הנוגע לקרנות הפנסיה הוא, כי לכל עובד/ת צריכה להיות קרן פנסיה אחת מקיפה אחת (כפי שהזכרנו קודם בסעיף שעסק בהשפעות ובשינויים). בכל הנוגע לקרנות ההשתלמות, בהחלט יתכן מצב כי בו לחלק מהעובדים יש יותר מקרן השתלמות אחת והקרנות נפרדות זו מזו. כאשר קיימת רציפות בין הפקדות לחשבון ישן להפקדות לחשבון חדש, אותה תקופת ותק בת שש השנים שהחלה להיספר במועד ביצוע ההפקדה הראשונה בחשבון הישן תמשיך להיספר, כך שבסיומה, ניתן יהיה למשוך את הסכום שנצבר בשני החשבונות בתהליך הקרוי "השלכת ותק", בו שני חשבונות קרנות ההשתלמות נחשבים לחשבון אחד, בין אם מבחינת הוותק ובין אם מבחינת תהליך פדיון החיסכון.

בסיכומו של דבר

ראוי לציין כי מהלכים כגון זה הינם ספציפיים מאד, ולחלק מהעובדים השכירים פתיחת קרן השתלמות על ידי המעסיק מעוגנת בצווי ההרחבה ובהסכמים (אישיים, קיבוציים וכד'), בעוד שעבור אחרים – היא נעשית כהטבה מטעם המעסיק. יחד עם זאת, חשוב מאד להיות מודעים לאפשרות זו העומדת בפניכם, גם אם, לכאורה, אינכם "זכאים" לה, בשל יתרונותיה הגדולים, במיוחד עבור העובדים השכירים.

אנשי המקצוע של פנסיונית עומדים לרשותכם בכל שאלה או צורך בייעוץ, וישמחו לסייע לכם בהכוונה לקרן ההשתלמות המתאימה לכם (ולמעסיקכם) בצורה הטובה ביותר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *